Cikkek

Segítő diákok

Díjátadó és kerekasztal-beszélgetés

Az Új Európa Alapítvány és az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által szervezett „Segítő diákok” című pályázat díjkiosztóján jártunk.

A pályázat az Iskolai Közösségi Szolgálatban résztvevő pedagógusokat, fogadó intézményeket és diákokat célozta meg. A verseny szervezői a fogadó intézményektől és a tanároktól jó gyakorlatok megosztását várták, illetve a diákoktól élménybeszámolókat – fotós vagy filmes nyelven elbeszélve.

A Patrona Hungariae Iskolaközpontban megrendezett díjátadó rendezvényen Sipos Imre, az EMMI pedagógusképzés és –továbbképzés átalakításának koordinációjáért felelős miniszteri biztosa, az EKE OFI főigazgatója köszöntötte a díjazott és jutalomban részesült pályázókat.

Az IKSZ helye a köznevelési rendszerben című kerekasztal-beszélgetésen Bodó Márton, az EKE OFI tudományos munkatársa, az IKSZ témafelelőse Sipos Imréhez intézte az első kérdését: Hogyan lehet megítélni az Iskolai Közösségi Szolgálat helyét és sikerességét a magyar köznevelésben? Sipos beszámolt arról, hogy amikor az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetésre került, akkor érzékelhető volt, hogy más programokhoz képest az IKSZ nem kíván bevezető szakaszt, mivel az iskolák azonnal értették miről szól, a befogadók rögtön tudták, hogy miért hasznos ez a program nekik.

F. Tóth András, az Önkéntes Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója szerint leginkább az intézményektől és a személyektől, azok lelkesedésétől és elkötelezettségétől függ.

Mézes József, a Veszprémi Szakképzési Centrum munkatársa hangsúlyozta, hogy az iskoláknak még mindig sok segítségre van szükségük abban, hogy eredményesebben koordinálhassák a közösségi szolgálatot.

Fehérpataky Balázs, a Patrona Hungariae Iskolaközpont Gimnáziumának az igazgatója beszámolt arról, hogy intézményükben évtizedek óta működik a TESZI program, azaz a Tevékeny Szeretet Iskolája, vagyis az IKSZ létrejötte előtt már volt iskolai jó gyakorlatuk a társadalmi felelősségvállalásban. Fehérpataky arról is örömmel adott számot, hogy azokban az iskolában, ahol megfordult az elmúlt években, mindig találkozott legalább két olyan tanulóval, akik az IKSZ kötelező 50 órája után is a saját területükön maradtak, és továbbra is nagy örömmel önkénteskednek.

Horváth Péter Zsolt, a Magyar Vöröskereszt Fővárosi szervezetének igazgatóhelyettese szerint az tapasztalható, hogy a fogadószervezetek sokszor úgy érzik, ki vannak szolgáltatva az iskolai igényeknek. Majd Horváth rátért arra, hogy milyen pozitív tapasztalataik vannak a Vöröskereszten belül az Iskolai Közösségi Szolgálattal kapcsolatban. Az egyik budapesti Mikulásgyár helyszínét kizárólag IKSZ-es diákok működtetik. Horváth találkozott olyan tanulókkal is, akik a Vöröskereszthez fordulva kifejezetten a kórházi terület iránt érdeklődnek. Egyes kórházak közösségi szolgálatos diákokra bíznak szervezési feladatokat, például van, ahol középiskolások szervezik a betegeknek karácsonyi ünnepséget, vagy sakkört alakítanak, ez Horváth szerint mindenképpen jó gyakorlat. A Vöröskereszt az elmúlt években többször is felkészített IKSZ-es diákokat elsősegélynyújtóvá, azóta ezek a tanulók felügyelik az iskolai eseményeket. A balatoni strandokon is közösségi szolgálatos diákok látnak el „mentő”feladatokat. A vöröskeresztes véradások szervezésében is nagy segítséget nyújtanak a felkészült közösségi szolgálatosok.

Gáborné Haáz Andrea az Új Európa Alapítvány ügyvezető igazgatója beszámolt arról, hogyan tudják a fogadó intézményeket, a civilszervezeteket direkt módon támogatni a KÖSZ! Program által, amely az Új Európa Alapítványnak az Iskolai Közösségi Szolgálatot támogató pályázata. Évente száz projektnek van lehetőségük anyagi támogatást nyújtani. Gáborné Haáz Andrea úgy látja a civil oldalon jellemző az IKSZ iránti lelkesedés, elkötelezettség, és az abbéli remény, hogy a diákok a későbbiekben önkéntessé válhatnak. A fogadóintézményeknél az IKSZ kezdetén lehetett érzékelni némi módszertani felkészületlenséget, de az évek során a civil szervezetek ezt a hátrányukat lefaragták. Lehet azt is látni a beérkező pályázatok során, hogy a civilszervezetek egyre jobb ötletekkel jelentkeznek. Gáborné Haáz Andrea szerint egyre izgalmasabb tapasztalni, a civilszervezetek hogyan alapozzák meg, hogy az Iskolai Közösségi Szolgálatban résztvevő diákok egy tanulási folyamaton is végigmehessenek, hogy a tanulók egyre jobban érzékelhessék, miben gazdagodtak a program folyamán. Probléma szokott lenni a fogadószervezeteknél, hogy nagyon sok plusz energiával jár a mentori tevékenység biztosítása. Gáborné Haáz Andrea szerint az is fontos, hogy nagyon szoros együttműködésre van szükség az iskolák és a civilek között.

A jutalomban részesült és a nyertes pályázók bemutatták az Iskolai Közösségi Szolgálatban végzett munkájukat. Ezek a bemutatók pontosan illusztrálták, hogy milyen sokszínű is tud lenni az IKSZ. Közösségi szolgálatosként meg lehet alapozni egy biológiai kutatást, alkalom nyílik arra, hogy körbebiciklizhessük a Tisza-tavat vakokkal és gyengénlátókkal – nekik nagy örömet szerezve – tandem kerékpáron ülve, részt lehet venni egy kisváros közösségi terének a fejlesztésében, nemzeti emlékezetünkért is tehetünk, hogy közösségi szolgálatosként hadisírokat gondozunk, de lehet az is a célunk, hogy jobban elfogadtassuk kortársainkkal a mozgássérülteket. A közönség a prezentációk révén betekintést nyerhetett a közösségi szolgálat és az önkéntesség szépségeibe. Különösen örömteli volt megtapasztalni nem gyakorló előadó középiskolások lelkesedését, közösségi szolgálatos területük iránti elkötelezettségét.

Végül Sipos Imre és Gáborné Haáz Andrea átadta az EKE OFI és az Új Európa Alapítvány által biztosított és az Evopro által felajánlott díjakat és jutalmakat.

Iskolai jó gyakorlatok megosztásáért harmadik helyezést ért el a pályázaton Kecskés Ferenc a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Budai Középiskolájának pedagógusa. A kategória második helyezettje Márki Józsefné a Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Budai Középiskolájának a pedagógusa lett. Első díjban részesült Borosné Paku Beáta a Váci Szakképzési Centrum Boronkay György Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma pedagógusa.

Fogadó intézményi jó gyakorlatok megosztásáért a harmadik helyezést megosztva a Jószolgálati Otthon Alapítvány és Pentele Katolikus Caritas Alapítvány érték el. A kategória második díjazottja a KultúrAktív Egyesület lett. Az első díjat az egri Vakok és Gyengénlátók Integráló és Sport Egyesülete kapta.

A következő diákok részesültek jutalomban fotó alkategóriában: Bernáth Ferenc (Kecskeméti Szakképzési Centrum Virágh Gedeon Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája), Kupfer Tamás (TSZC Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégium), Madár Emőke (TSZC Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégium), Nagy Bálint (Kiskunfélegyházi Mezőgazdasági és Élelmistzeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium), Stipkovits Anna (Győri Szolgáltatási SC Kossuth Lajos Középiskolája és Kollégiuma), Térmeg Olívia (Thúri György Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Várpalota), Tóth István Zsolt (TSZC Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégium). Filmes alkategóriában jutalomban részesült: Bognár András (Kecskeméti Szakképzési Centrum Virágh Gedeon Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája), Kulcsár Dénes és Iván Dávid (Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium), Maczik Fruzsina (TSZC Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma), Őry Ágnes és Sinkó Luca (Hőgyészhegyhát Általános Iskola és Gimnázium Tolnai Lajos Gimnáziumi és Kollégiumi tagintézménye). A diákkategória harmadik díját megosztva Magulya Viktória (Salgótarjáni Szakképzési Centrum Szent-Györgyi Albert Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája) valamint Kovács Nóra és Várhegyi Csaba (Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium) kapták. Második helyezést ért el Giricz Nikolett (Győri Szolgáltatási SC Kossuth Lajos Középiskolája és Kollégiuma). Az első díjat Tatai Eszter (Patrona Hungariae Iskolaközpont) nyerte el.

(A képeket Kaliczka Gabriella készítette.)

Szerkesztette OFI dátum 2017.12.19. 15:26:38