Jógyakorlatok

Segítő diákok pályázat 2016. pedagógus jó gyakorlat

Budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium (Galambos Szilvia IKSZ koordinátor)

Mit és kinek?

A 2014/15. tanévben felvettük a kapcsolatot a Szatmárnémeti Boldog Scheffler János Rehabilitációs és Fejlesztő Központ szakmai vezetőjével, Fazekas Brigittával. Profiljuk a rászorulók (gyermekek, felnőttek, mozgássérültek, egyéb szellemi vagy fizikai fogyatékkal élők) megsegítése, fejlesztése. A Központ öt napos nyári táborok szervezésében gondolkodott, főként óvodás korú gyermekek számára felépített intenzív fejlesztő foglalkoztatások keretében. Az igények itt találkoztak. A szándékunk az volt, hogy gimnazistáinkat csatlakoztassuk a terapeuták mellé gyakorlati segítségül, mivel a táborban percre beosztott idő szerint zajlottak az egyéni, vagy csoportos terápiák, a kicsik napirendje, felügyelete, foglalkoztatása és fejlesztése folyamatos figyelmet és aktív jelenlétet, sokszor fizikai munkát igényelt.

 

Kik vettek benne részt?

szeretetszolgalat_13

Másik célunk az volt, hogy diákjaink kipróbálhassák magukat ezen a nem is olyan könnyű területen. Kóstolót kaptak a felelősségteljes, igényes munkából, melyet a fejlesztő pedagógusok mutattak be számunkra. Azokat a diákokat szólítottuk meg elsősorban, akik érdeklődnek a gyógypedagógiai, vagy pedagógiai pálya iránt, akik szívesen foglalkoznak kisgyerekekkel. Azoknak a diákoknak is ajánlottuk, akik mindezek mellett a nyári szünidőben, tömbösítve szerették volna elvégezni a szeretetszolgálatot. Feltétel volt az elköteleződés az ügy mellett, felelősségteljes, fegyelmezett és megbízható hozzáállás.

 A felkészítés során tájékoztattuk az érdeklődő diákokat és szüleiket az összes rendelkezésünkre álló információval : a tevékenységről, az időkeretről, az önkéntes órák számáról, az elszámolásról, az utazásról, a szálláshelyről. Szükségem volt szülői nyilatkozatra arról, hogy a gyermek részt vehet a programon és Romániába utazhat a felelős pedagógussal.

 

Hol ?

A helyszíni felkészítés az érkezés délutánján valósult meg, amikor Fazekas Brigitta a diákoknak bemutatta a Központ működését, céljait és elmondta mire számíthatunk a tábor során, milyen segítséget várnak tőlünk, milyen tevékenységbe vonódhatunk be.

A 2014/15. tanéveben iskolánk fenntartója a Congregatio Jesu nővérek szorgalmazták az együttműködés kialakulását a két intézmény között, ők kötöttek össze minket a Központtal, illetve anyagi hozzájárulásukkal megteremtették az utazás feltételeit. Rendelkezésünkre bocsátották a saját használatú autójukat (teletankolva), így öt diákkal útrakeltünk 2015 júliusában.

Romániában a határnál már várt minket Fazekas Brigitta és Dr. Hankovszky Ferenc atya, mint házigazdák és a program felelősei. Vendéglátóink a Szatmári Irgalmas Nővérek voltak, rendházukban figyelmes szeretettel, kedvességgel vettek minket körül, otthonukban megtapasztaltuk a testvéri vendégszeretetet.

Egy közös délután, este eltöltésével, beszélgetéssel, ismerkedéssel és a feladatok megbeszélésével készültünk fel a másnapi munkanapra.

A fejlesztő- és gyógypedagógusok teljes bizalommal vonták be a diákokat és engem a munkába, mindenkinek megvolt a napra, órára lebontott beosztása, tudtuk, kinek, mikor, melyik terapeuta mellett és mi lesz a feladata. Persze csak elméletben tudtuk, mindent a gyakorlat során kellett megtapasztalni, és kialakítani. A táborban minden a kisgyermekek jólétéért, testi-lelki fejlődéséért történt. A diákjaink megtapasztalhatták milyen önfeláldozó és magas szakmai színvonalú munka folyik. A terapeuták türelemmel és természetesen osztották meg mindennapjaikat, örömeiket, sikereiket, fáradságukat, vagy problémáikat velünk. Rendkívüli élmény volt a gimnazisták számára, hogy partnerként, bizalommal tekintettek rájuk.

 

Mit?

szeretetszolgalat_25

Mindennap délután, miután a kisgyermekeket szüleik haza vitték, kiértékeltük az aznapi munkát. Megosztó körben egyenként reflektáltak a terapeuták és a segítő közösségi szolgálatos diákok, önkéntesek is : hogy telt a nap, mi volt jó, mi volt nehéz, min kell változtatni.

Előfordult például, hogy változtattak a beosztáson, vagy a konkrét feladaton, éppen aszerint, hogy mi lenne célra vezetőbb abban a helyzetben. Ezeken az alkalmakon a diákok is jelezhették, ha egy helyzet, vagy feladat nehéz volt nekik, illetve a terapeuták is adtak visszajelzést a gyerekeknek, mi az, amit jól csináltak, esetleg mit kellene másképp. Nagyon hasznosnak bizonyult ez az együtt gondolkodás és közös megosztás. Segítség volt a terapeuták számára a szervezésben, tovább tervezésben és a gyakorlatban is. A gimnazistáink számára is azonnali konkrét segítséget és visszajelzést jelentett, ugyanakkor megbecsülve érezték magukat.

szeretetszolgalat_29

A szeretetszolgálatos gimnazisták és a kisgyerekek között kapcsolat alakult ki, a kicsik nagyon élvezték, hogy több figyelem jut nekik, és hogy nagy fiúk is foglalkoznak velük. A szülők is bizalommal voltak irántuk.

A második közös táborra már 13 diákkal érkeztünk Szatmárnémetibe, akik közül két önkéntes is volt. (Egyikük az előző évi szatmárnémeti táborban vett részt, és annyira megtetszett neki, hogy oszlopos tagként elsőként jelentkezett.) Mivel 13 közösségi szolgálatos diák jelentkezett, ezért a Központ több kisgyereket vállalt ebben az évben táboroztatni, vagyis a szeretetszolgálatos diákok létszámához illesztették a résztvevő kicsik létszámát. Ami nagyon jó volt, hogy közreműködésünkkel több család gyermeke jutott intenzív nyári fejlesztéshez.

 

Visszajelzések

A diákok elégedettek voltak, mert segítségük hatékony volt, elismerést, szeretetet kaptak. A terapeuták számára gyakorlati segítség volt a diákok munkája, már a tervezésnél beépítették őket a program felépítésébe. A szülők hálásak voltak, hogy foglalkoznak fiatal diákok a gyermekeikkel. A kicsik kitörő örömmel és lelkesedéssel vették birtokba a nagyokat.

Magabiztos, vidám és elégedett csapattal mentem haza, volt, aki megerősödött pályaorientációjában, volt, aki életében barátság szövődött, és azóta is tart, volt, aki nyitottabb lett az sajátos nevelésű igényű gyermekek elfogadására, türelemben, kitartásban, megértésben gazdagodtak.

Megvalósult mindkét cél: valódi segítség volt a táboroztatók és a kisgyermekek számára, illetve a diákjaink pedagógiai helyzetben, mentori kísérettel próbálhatták ki személyes élményen keresztül, hogyan állják meg a helyüket ezen a terepen.

Partnerek voltunk egymás számára terapeuták, kísérő pedagógus és diákok, a munkában, a fáradtságban, az örömökben is.

Néhány idézet a diákok beszámolóiból:

„Egyedülálló vendégszeretetben és törődésben volt részem, ami nagyon sokat könnyített az egyébként nehéznek ígérkező feladatokban. Ami a szolgálatot illeti a kezdeti beilleszkedést követően meglepő bizalommal fordultak hozzám, nagyon jó volt ezt érezni! Néha fárasztó és néha kicsit nehéz volt, ugyanakkor érdekes és tanulságos is. Sok élménnyel lettem gazdagabb, ezenfelül a várossal is megismerkedtem egy kissé. Köszönöm, hogy részt vehettem!” István

 „Ez a tábor egy remek lehetőség volt arra, hogy megismerjem a problémás gyerekeket. Nem volt könnyű feladat, de hamar belerázódtunk. Szerintem nagy segítség volt a pedagógusoknak, pláne a fizikai megterhelésnél. Kellemes volt a napot kezdeni egy kis vízi „procedúrával” az Aqua Centerben, ahol meg is engedték, hogy egyedül is dolgozhassunk egy-egy gyerekkel, én nagyon élveztem a kis Bence társaságát. Ezután a Központban kellett segédkeznünk, mindegyikünknek megvolt a saját napirendje. Nekem a programok többsége tervezett szenzomotoros tréning (TSMT) volt. Mindegyik gyereknek megvolt külön szabva a tornája. Eléggé mókásan teltek a napok. Sok dolgunk volt, de szabadidőnk is volt bőségesen.” Miroszláv

„Augusztus elején részt vettünk egy szeretetszolgálatos táborban Szatmárnémetiben. Itt önkéntes munkát végeztünk napi 8 órában eltérő fejlődésű, autista  gyerekekkel játszottunk, foglalkoztunk. A rengeteg játékos fogalakozás mellett, terápiákon vettünk velük részt, ahol terapeuták segítségével fejlesztettük őket. Nagyon sok türelmet és figyelmet igényel, de felemelő érzés az a szeretet, amit a gyerekektől kaptunk. A táborban magyar gyerekek mellett románok is részt vettek. Velük 'kihívás' volt kommunikálni, de a közös összhangot velük is megtaláltuk. 5 nap alatt sok jó élményben volt részünk és nagyon sok tapasztalattal gazdagodtunk. Bár eléggé elfáradtunk, de mindenképpen megéri elmenni, mert a sok jó program mellett a saját hasznunkra is válik, főleg, aki ilyesmi szakmát akar választani.” Anka és Katalin

„Nekem ez volt az első szeretetszolgálatos programom, és sok új élményben, tapasztalatban volt részem. Voltak kevésbé meg elég problémás gyerekek szóval változó volt. Nekem azok a feladatok voltak a kedvenceim, amikben volt kihívás, mert amikor sikerült megoldanom az nagy sikerélménnyel járt, és bennem növelte az empátiát. A tábor alatt nem  találkoztam óriási nehézségekkel, talán egyszer-kétszer volt gond a gyerekek szüleivel való kommunikációval, de nem volt különösebb probléma. Ezek alapján nagyon remélem, hogy jövőre is tudok menni segíteni, szóval mindenkinek csak ajánlani tudom.” Balázs

szeretetszolgalat_40

szeretetszolgalat_48

Szerkesztette OFI dátum 2017.11.27. 15:14:02